tisdag 2 juli 2013

Voff,voff,

Äntligen har jag fått skrivhjälp och tillgång till datorn. Inte mindre än en skandal ! Varför ska man behöva stå i kö för att få assistans bara för att man vill skriva ett sommarbrev.
Ute häller regnet ned och det är 12 grader. Matte skulle ha joggat men tyckte det var både kallt och blött men hon rymmer nog senare under dagen. Hon brukar aldrig ge efter för vädrets nycker.
Vi är i vår dalaby sedan slutet av april. Fast det har blivit många stadsresor under den senaste månaden men jag är nu mera en van bilhjälte. Matte öppnar bildörren , jag studsar in i min bur och vaknar när vi är framme.
Matte har slutat att arbeta och det tycker jag är härligt mera tid för mig. Jippi !
Jag är en storhund nu . Två och ett halvt år och sedan en månad är jag valpfostrare till Frida snart fem månader, cavalierfröken ,bara så söt men en liten försiktigdam. Ibland kommer hon till oss och ibland går vi till henne. Som hon är litet rädd gäller det att ta det försiktigt men det gör jag. Matte säger att jag är så duktig. Låter henne ta alla initiativ osv.
Preben ,borderterrier är min sommarpolare vi kör raj, raj på min gård så grässtråna ryker. Det gillar han som han annars inte kan vara lösa. Rymningsbenägen typ.
Lydig är jag säger matte. Jag går lös för det mesta utom på storavägen men jag har lärt mig att stanna så fort det kommer en bil. Ja kan till och med stanna och stå stilla fast jag ser hundkompisar osv men jag är inte 100 på det riktigt ännu. I byn vimlar  det av katter ,så där tycker jag .
 I förrgår på kvällspromenaden mötte vi två fjolårskalvar, modell större. Inte ett smack rädda . Aldrig sett något så stort.
Annars är jag sommarklippt dvs kort, kort bara så skönt. Mindre borst, mindre lava ,mindre sand, ja mindre av det mesta.
Mycket folk har det varit på gården, både boendes och på dagsbesök. Maxroligt var det när Fia med matte Christina plötsligt stod på gården med sin husbil. Oj,vad vi hade kul i dagarna två.
 Den här veckan bor en kursdeltagare i grannhuset med yorken Rex och lillmatte. Kul typ men skällig och litet bortskämd.  I slutet av nästa vecka kommer Karma,labbe med matte Åsa för en tid och innan dess får vi besök av labbe Baltazar med matte Christina,så någon riktig hundbrist råder inte .
Sedan ska jag få träffa Vailland ,foxterrierherre som kommer på sitt första Sverige besök. Han talar bara franska,bor i Schweiz men hans matte och husse har köpt ett hus i en av grannbyarna så dom ska vara här i två månader. Måste ta en snabbkurs tills han kommer men matte säger att hundar har samma språk världen över så  hon tror jag slipper gå på sommarkurs. Matte kan kanske översätta det vi inte förstår. Det ska bli så spännande.
Tiffen har jag tack och lov fått träffa vid två av våra stadsbesök bara så roligt .
Regnet har nu upphört så nu rymmer skrivhjälpen.
Tass på tangent
Jippie

Leta i den här bloggen