torsdag 27 februari 2014

Kolas utrustning


Nu har vi äntligen hittat rätt utrustning 


*Sadel sensation ride G3, från Soft saddels
*Grå svart fårskinnspad med memoryfoam inlägg,från Hööks
*Bred anatomisk sadelgjord med resår på båda sidor, från Hööks
* gelpad Hööks
*svart Islandsvojlock, från Hööks
*Rambo micklem tävlings träns,från Strömberga
*Två delat bett  med lock up från Top reiter,
*Små bettringar från hestbolaget
*Tyglar i läder med inbyggda stroppar från Hööks
*Balansspö från Hestbolaget
*Rider nästan alltid med boots vanliga utan vikt,rider ibland med vikt boots vanliga svarta 150g från Hööks. 
*Har också Veredus boots 170g,boots som sitter bra utan att ge skav.








Denna sadel är en Sensation ride G3 med G4 sits 17,5-18" extra högt bakvalv för mer stöd åt min rygg,mocka på knästöd för bästa grepp.
Har också köpt ett pommel bolster fram som är bra till överbyggd häst,  förhindrar att man tippar framåt,och ger lite smalare sits.
Tycker verkligen att Sensation sadeln är en väldigt skön sadel,även bra för min rygg kan rida länge i den.
Ligger bra ingen sadel som åker fram,  ( sadeln formar sig efter ett tag helt efter hästen och ryttaren).Och musklar sig gör dom extra fort med sadeln :)

Micklem tränset är väldigt bra,för Kola har helt slutat med att slänga med huvudet och vara irriterad,beror nog lite på kombination med lock up bettet också, det bettet låser sig och blir rakt i ett visst läge och är ett milt bett.
Är också väldigt nöjd med lädertyglarna ger bra grep och är sköna att hålla i och Kola verkar trivas med dom,hade tyglar med snabbspänne innan och det tyckte hon inte om,kändes att hon gick då emot handen mm..
Jag har har alltid tappat mitt spö hela tiden och med detta balansspö så gör jag inte det längre,även skönt att hålla i..
Sadel pad i fårskinn funngerar lika bra som vanlig bomlöspad, och jag tycker att det är lite snyggare och man kan  ha schabrak eller vojlock.

/Veronica


Leta i den här bloggen