fredag 28 februari 2014

Mål och motivation med Kolas utbildning

Tror att det kan vara viktigt att sätta upp mål med vad man vill förbättra,för att kunna tycka det är extra roligt och motiverande.Man ska lära av sina misstag,och se framsteg :)
Behöver inte vara några stora mål, det kan vara att man tex vill träna på att trampa ner hälen.

Sen så har jag så klart långsiktiga mål också, men dom väntar vi lite med,Kola är ju fortfarande unghäst under utbildning..

Något som  jag lärt mig är att inte ha för bråttom med unghästar,går du för fort fram då få man mer bakslag än framsteg, viktigt att det får ta den tiden som hästen behöver för att lära och ta in info bli samarbetsvillig och även bli en hållbar ridhäst i framtiden.
Brukar tänka på att det ska ta minst 3 månader att jobba upp en grund kondition på alla hästar,vilket är viktigt för en hållbar häst i längden så hästens ben,senor och rygg mm ska byggas upp  för att orka med träningen så att inte det uppstår skador..

Kan ibland tänka varför en unghäst tar extra tid och tålamod, men desto roligare när man fått vara med från början också vara med om utveckling och forma sin häst helt själv och att jag också får utvecklas med min häst, så försöker jag tänka :)

Jag gillar att se min häst utvecklas,vilket jag hoppas att hon fortsätter att göra hela tiden. Kommer vara glad om vi lyckas med några av dessa mål:)


 2013 har redan klarat av några tidigare mål, inte så stora mål men ändå viktiga

  • Har äntligen lyckats få Kola att tycka det är roligt med ridningen och hon är inte lika spänd och rädd för att göra fel,vilket hon tyvärr var när jag fick henne. Hon är nu mer harmonisk och avspänd för det mesta i ridningen.
  • Vant henne vid klippmaskin,borst/dammsugaren,skölja ben
  • Står snällt vid skoning och all hantering,kan stå själv i stallet
  • Har lyckats hitta  kraftfoder som passar henne,får bla. stroppy mare 3gånger i veckan för lite humörproblem vid brunst,vilket har gjort henne mer nöjd och glad.Blå miner mineraler 0,5dl dag.
  • Har fått mer förtroende för mig i hantering mm..
  • Hittat rätt utrustning som hon och jag trivs med

Dessa mål skulle jag vilja klara av 2014


Jag har 5st mål som jag vill klara,under våren/sommaren



  • Lära in grunder,ex förflyttningar,volter,övergångar mm
  • Lyhörd och samarbetsvillig hela tiden.
  • Träna upp min sits
  • Last träna Kola,så hon blir van att åka transport
  • Miljöträna Kola, det första hemma vid



Målen för höst/vinter 5st


  • Trafiksäker
  • Lastsäker
  • Bygga upp riktigt bra kondition 
  • Börja träna för instruktör
  • Få Kola balanserad i alla gångarterna trav,tölt,skritt och galoppen.Vänta med passen..

/Veronica

Leta i den här bloggen